Pakkeskolen


Den uungåelige pakkingen kan gjøres på 2 måter: Effektiv - eller mindre effektiv. Finn ut hvordan du sparer tid og frustrasjon i pakkeprosessen.

Er du på flyttefot, har du en gyllen anledning til å kvitte deg med gammelt rot. Men uansett hvor mye du kaster og gir bort, er det en hel del som skal pakkes ned og tas med videre. Disse tipsene kan være like nyttige for deg som skal flytte på hybel for å studere, som for deg som tar hele familien og et etablert hjem med på lasset.

Det første og viktigste tipset er å begynne i god tid - minst to, tre uker før du skal lempe eskene i bilen. Å pakke ned ting og tang er det mest tidkrevende, og tidsbruken her er lett å undervurdere. Men hvordan går du så frem?

Hva pakker du i?


Velg solide pappesker beregnet på flytting. Da unngår du det kjipe scenariet når bunnen kollapser og innholdet smeller i bakken. Gjennomsiktige stablekasser med tette lokk er også godt egnet, og gjør det enkelt å se hva som er i. De koster litt mer, men kan jo brukes til oppbevaring også senere.

Hva pakker du i?
Velg solide pappesker beregnet på flytting. Da unngår du det kjipe scenariet når bunnen kollapser og innholdet smeller i bakken. Gjennomsiktige stablekasser med tette lokk er også godt egnet, og gjør det enkelt å se hva som er i. De koster litt mer, men kan jo brukes til oppbevaring også senere.

Plastposer er sjelden heldig, med unntak av for klær, pledd, dyner og lignende. Der gjør søppelsekker susen. Merk dem godt, så slipper du å rote gjennom alle for å finne ut hvor treningsklærne ble av. Visste du forresten at det finnes gjennomsiktige søppelsekker? Det kan lette jobben enda mer. Pass bare på at klærne ikke blir liggende for lenge i plastsekkene, det kan gi en litt dårlig lukt.
Har du klær som bør henge? Klipp hull i bunnen av en søppelsekk, trekke kleshengere gjennom og tape igjen nederst - voila, hjemmeprodusert dresspose!

Demontering og store møbler

Tror du at du sparer tid hvis du lar være å tømme skap, skuffer og hyller før du flytter dem? Ikke tenk på det en gang! Selv låste skapdører kan åpne seg under frakt, så tøm dem, pakk innholdet for seg, og frakt dem tomme.

Demonter skranglete dører, skjøre bordben og løse skaphyller. Skruer, hengsler og alt du da sitter igjen med, samler du i egne poser, tydelig merket med hvilket møbler de tilhører. Disse skrueposene legger du så i en felles eske som bør være lett tilgjengelig når det er tid for å pakke ut.

Beskytt tingene dine

En god regel når du pakker for å flytte, er å begynne med det tyngste nederst og avslutte med det letteste øverst. Pass på at eskene ikke blir for tunge. 30 kilo bør være maks, og det tilsvarer vekten av en hyllemeter med bøker. Flere lettere pappesker er bedre enn færre tyngre. Flere bæreturer ja, men så risikerer du heller ikke at du selv må bæres inn i ditt nye hjem fordi ryggen ryker i prosessen.

Glass og porselen trives best i hvitt silkepapir. Pass på at det ikke er papir som avgir trykksverte! Tallerkener pakker du lagvis i bunnen, med lag på lag med service og glass i toppen.

Beskytt tingene som kan gå i stykker under flytting.Matvarer er et kapittel for seg selv, og bør også pakkes for seg selv. Sett tape på flasker, åpnede poser og beholdere med upålitelige lokk, så slipper du søl eller havregryn og makaroni i alle kriker og kroker.Planter liker ikke å flytte, og trenger litt ekstra omtanke. Beskytt dem derfor godt mot kulde og støt. Speil, malerier og bilder pakker du inn i bobleplast, og plasserer øverst på flyttelasset. Også disse kan det være greit å merke, slik at du lett orienterer deg etter hvert som du bestemmer hvor du vil henge dem opp.

Merking av bokser er alfa og omega

Det er nok av dem som har stått der med ørten pappesker og forbannet seg over at de ikke gjorde en bedre jobb med å merke og sortere. Lærer du av deres feil, og bruker litt tid på å planlegging og merking, sparer du masse tid senere.

Esker som inneholder glass og skjøre objekter merkes på en måte som gjør det lett å se, helst på både sider og på toppen. Et annet godt tips er å merke bokser med navn på rommet det tilhører. Har du flere barn, er det lettere å pakke ut fra «Emmas rom» enn fra en boks som heter «Leker». På den måten kan eskene også plasseres rett inn på rommet de hører hjemme når alt bæres inn.

Pakker du smart kan du spare tid under innflytting.Ser du på forhånd at du vil få flere esker fra hvert rom, for eksempel fra kjøkkenet? Marker dem med prioritet, som A, B, C. Popkornpopperen trenger du kanskje ikke de første dagene, mens stekepanne og gaffel kan være kjekt å ha. På den måten kan du la de viktigste eskene være lettest tilgjengelig den første perioden, stablet fremst eller øverst. Da unngår du samtidig at noen sulter ihjel dersom det tar noen dager før alle eskene er pakket ut.

Og du? Merker du boksene før du fyller dem, kan du pakke deretter. Da slipper du å lure på hvilken prioritering du skal gi den salige blandingen av kjøkkenredskaper.

Hvitevarer og elektronikk

Vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin må kobles fra ledningene sine i god tid, og tømmes for vann, så du unngår lekkasjer på veien. Kjøleskap og fryser bør også være uttømt og avrimet. Tenker du på dette en stund i forveien, kan du forsøke å spise fryseren tom før flyttingen, så slipper du å ha frosne kjøttkaker og syltetøy som en del av flyttelasset.

Og om alt skulle feile eller du ser at du får det for travelt, så finnes det flyttebyråer som også tar pakkejobben for deg.

1. Fyll ut flyttekortet å send per epost til bedrifter, familie, venner.
2. Få tilsendt flyttekort i posten.
3. Vi leverer flyttekort på flyttedagen hos dere.
Er dere en bedrift og har mange kunder og samarbeidspartnere? Send oss deres kundeliste eller database, vi fyller ut for dere og sender. Pris kr.15,- per stk flyttekort.
Send flyttemelding til selskaper og organisasjoner.
Det er svært få selskaper som automatisk får din nye adresse når du melder flytting til Folkeregisteret. De fleste må få en flyttemelding direkte fra deg som flytter, og det er det vi hjelper deg med gjennom vår adresseendringstjeneste. Når du melder ifra om din nye adresse til de som sender deg post, vil du ikke gå glipp av regninger, fakturaer og viktig informasjon.